De arbeidsmarkt is krapper dan ooit en alle bedrijven zijn druk bezig met personeel zoeken en vacatures plaatsen. Toch lijkt het bijna een onmogelijke taak. Want hoe moet je op een juiste manier op de juiste kanalen personen te benaderen? En dan is het nog maar te hopen dat als mensen zich aandienen, ze aansluiten bij een bedrijf. Je moet om op te vallen verder gaan dan de klassieke Linkedin campagnes of vacaturebanken, maar hoe doe je dat? Wij geven je vier tips val jij op tussen jouw concurrenten en werf je het personeel waar je al die tijd al naar zocht.
Een kijkje achter de schermen
Alleen iets voor middelbare scholen? Echt niet! Een open dag kan precies zijn wat jouw organisatie nodig heeft. Dit is jullie kans om op een bijzondere manier een kijkje achter jullie schermen te geven. Mensen voelen dan al snel aan sfeer of het bij ze past en je krijgt de kans om echt contact met mensen te maken. Geef bijvoorbeeld een korte rondleiding of organiseer speeddates tussen bezoeker en personeel. Merk je direct interesse? Dan kun je ze direct uitnodigen voor een officiële sollicitatie. Met een beetje geluk zijn dit een hoop vliegen in één klap.
Focus op de jonge starters
Starters; jong, gedreven en nog een hoop om te leren. Een echte aanwinst voor elk bedrijf, je krijgt namelijk de kans om ze voor lange tijd te binden aan jouw bedrijf. En waar kun je de starters beter vinden dan op scholen? Vooral als je op zoek bent naar junior functies kun je terecht bij hogescholen en universiteiten. Scholen organiseren vaak zelf markten waarbij jij jezelf als werkgever kunt presenteren, een mooie kans!
Daarnaast kun je ook zelf op een originele manier contact zoeken met de studenten. Stuur bijvoorbeeld een aantal recruiters naar de schoolterreinen met een goodie waaraan ze jullie bedrijf herkennen. Dat hier misschien niet direct bakken met sollicitanten uit voortvloeien maakt niet uit. Als het plantje maar gezaaid is door jullie bedrijfsnaam kenbaar te maken.
Een promo video
Een video is dé manier om aan werkzoekend Nederland met bewegende beelden te laten zien wat je als bedrijf in huis hebt; een stuk pakkender dan een stukje tekst. Je geeft informatie maar laat daarnaast ook zien hoe jullie werkplek eruit ziet. Ook geef je met een video een duidelijke en mooie sfeerimpressie iets dan voor veel mensen die opzoek zijn naar een baan heel belangrijk is.
Er zijn zelfs bedrijven die de zorg voor zo’n video voor je uit handen kunnen nemen. Zij kunnen komen filmen bij jullie op kantoor en de beelden op een mooie manier samenvoegen. Zorg dat de video een goed totaalbeeld geeft. Dus echt van het werken zelf, tot bedrijfsuitjes of een leuke borrel.
De juiste promotie locaties
De scholen waren de eerste locatie die we al hebben belicht. Dit omdat deze zo specifiek aansluit op een jonge doelgroep. Maar dit kun je natuurlijk ook bij andere doelgroepen toepassen. Ga heel goed na waar jouw ideale werknemers zich kunnen bevinden en ga er op af! Je hebt voor veel sectoren speciale vakbeurzen, maar je kunt ook veel mensen vinden op festivals. En is het voor jouw bedrijf belangrijk dat personeel uit de buurt komt? Ga dan op een druk moment flyeren in het stadscentrum.
We begrijpen dat het een strijd is om de juiste werknemers te vinden. Daarom hopen we dat je met deze tips helemaal klaar bent voor het aantrekken van passend personeel. Zorg dat je uniek bent en laat zien wat jouw bedrijf allemaal in huis heeft. Succes!
Comments