Jij zou als slimme en nieuwsgierige Nederlander kunnen weten dat relatiegeschenken voor zowel de aanbieder als ontvanger een enorme meerwaarde bieden. Een derde van alle ontvangers melden in een onderzoek dat ze na ontvangst van een relatiegeschenk of promotieartikel, eerder geneigd zijn om met deze aanbieder zaken te doen. Deze ontvangers herinnerden zich daarbij niet alleen beter de naam van dit bedrijf, maar waren ook overwegend positiever over de ‘gulle gever’!
Met deze belangrijke informatie in gedachten moet je bovendien weten dat relatiegeschenken jouw bedrijf op een creatieve manier kunnen promoten. Om de maximale impact te bereiken, moet je dan wel de juiste promotionele producten kiezen om jouw bedrijf te vertegenwoordigen. En die perfect bij de gelukkige ontvangers passen. Wij vertellen jou hier waar op te letten.
De kwaliteit staat centraal
Elke sportliefhebber houdt ongetwijfeld van het ontvangen van een op maat gemaakt t-shirt met het logo van hun geliefde sport team. Maar deze grote vreugde zal snel verdwijnen als de stiksels ervan al na één keertje dragen los zouden komen. Het ergste wat de aanbieder van dit shirt dan kan overkomen, is dat hun weloverwogen gift publiekelijk op social media belachelijk gemaakt wordt.
Wanneer jij op maat gemaakte merchandise distribueert. Dan is de kwaliteit van deze items absoluut een weerspiegeling van jouw bedrijf of doel. Kies in dit geval voor een betrouwbare leverancier van sportpolo’s met logo, zoals Pinkcube. Deze hoogwaardige Pinkcube relatiegeschenken zorgen ervoor dat jij altijd kwaliteit aanbiedt!
Ken je publiek
Het is van vitaal belang dat jij jouw doelgroep in het achterhoofd houdt bij het selecteren van jouw relatiegeschenk. Als dit bijvoorbeeld om een bedankje voor een donateur of fondsenwerver gaat, dan is het verstandig om een geschenk te vinden dat bij hun sociaal bewuste waarden aansluit.
Er zijn honderden, zo niet duizenden, promotieartikelen beschikbaar. Doe dus een klein beetje onderzoek. Wat bieden jouw concurrenten? Welke gifts hebben het hoogste slagingspercentage? Antwoorden op dit soort vragen zullen al vlot aangeven waarin mensen geïnteresseerd zijn. En wat waarschijnlijk een populair geschenk is.
Plus het relatiegeschenk dat jij uitkiest, moet ook zeker relevant voor jouw bedrijf en branche zijn. Hoewel het soms verleidelijk kan zijn om je marketingbudget aan de allernieuwste trendy items uit te geven, creëren deze unieke promo artikelen wellicht niet het gewenste marketing resultaat.
Maak een prioriteit van bruikbaarheid
Hoewel jij misschien redelijk snel in de verleiding komt om voor eigenzinnige of unieke merk merchandise te gaan, kan dit een riskante marketingstrategie zijn. Deze artikelen kunnen soms zo ongewoon zijn, dat ze uiteindelijk weinig nut hebben. En zo dus enkel stof bij de ontvangers vergaren.
We gebruiken dagelijks echter allemaal wel items zoals pennen, mokken en notitieblokken. En als je klantenbestand bijvoorbeeld bijzonder technisch onderlegd is, overweeg dan essentiële producten zoals USB sticks of telefoon opladers weg te geven. Deze zullen in dit geval veel handiger dan een artikel zijn dat weinig functioneel nut biedt.
Het is daarnaast zeer verstandig om geschenken te selecteren die bij het seizoen passen waarin jij jouw promo actie organiseert. Zelfs de meest stijlvolle zonnebrillen zullen aan het begin van de winter minder van nut zijn. Dit terwijl een paraplu tijdens een hittegolf ook niet echt zal aanslaan.
Focus op milieuvriendelijke producten
Het milieu en de duurzaamheid van onze maatschappij is nu vaak cruciaal voor het hebben van succes bij elke marketingcampagne. Dit geldt vooral als het om een Millennial of Gen-Z doelgroep gaat. Door voor milieuvriendelijke relatiegeschenken te kiezen, zal jouw bedrijf meehelpen de strijd tegen de klimaatverandering aan te gaan. En tegelijkertijd een groen bedrijfsimago genereren. Iets wat zonder twijfel een win-winsituatie is!
Enkele populaire voorbeelden van milieuvriendelijke relatiegeschenken zijn: herbruikbare waterflessen, eco tassen en pennen. Of gebreide RPET polyester mutsen die van gerecyclede PET-flessen zijn gemaakt.
Uiteindelijk is het zo, dat of jouw bedrijf nu groot of klein is, jouw promotiestrategie essentieel voor het blijvende succes ervan is. Het is daarom een uitstekend idee om zeer selectief te zijn waar jij je logo en bedrijfsnaam op zet. Vermijd om deze reden zonder meer goedkope of slecht gemaakte producten. Zorg er uiteraard wel voor dat jouw relatiegeschenk keuzes relevant voor je bedrijf zijn. En dat deze ook bijzonder nuttig voor jouw doelgroep zijn. Zo zal je gift zeker goed ontvangen worden en een blije ontvanger opleveren. Iets wat zonder meer een goede mond-op-mond of social media reclame zal opleveren.
Comments