Eva is druk bezig met lezen. Ze heeft op school nog geen lezen gehad (ze zijn nog in de ‘ik leer letters-fase’), maar ze snapt het principe goed en wilt heel graag. Vooral nu ze afgelopen weekend van Femke een onwijs goed boek kreeg van Vos en Kikker. De woorden passen haar, de letters zijn duidelijk en als je wel 100 x KOEK KOEK mag zeggen, dan is het natuurlijk helemaal geweldig.
Laatst duurde haar verhaaltje wel heel lang voor mij. Niet omdat ze niet meer wist wat de O en E samen waren waren of hoe je de U en de I uit moest spreken. Nee, ze was een beetje te druk met andere zaken die ze in het verhaaltje ook nog vond. Tel daarbij op dat Eva nog niet zo snel leest zoals wij (5 seconden per woord ofzo!) het duurde en het duurde maar.
Je zat op die tak daar (daarrrrrrr, mama en ze wijst me in de verte wat aan)
Toen vloog (vliegen, vloog) je weg
Je vloog in de kruin (wat is een kruin? Of staat daar bruin?) van de (ik dacht even dat er Van den Hoeven stond. Zo heet ik, van de, is bijna hetzelfde) boom
Wacht maar! (Wacht! Schreeuwt nog een paar keer wacht – er staat tenslotte een uitroepteken bij)
Ik kom (net als bij verstoppertje spelen. Ik kom!) naar je toe
Ik pak je
Dat (goh, lijkt wel op Diana. Dat schrijf je ook met een D) is dom van Vos
Het verhaaltje duurde mij echt te lang en toch moet ik blij zijn dat ze enthousiast is met lezen. Dat ze het ineens moeiteloos, zij het dan met een concentratievermogen van niks, lijkt te kunnen. Natuurlijk zijn sommige woorden en sommige combinaties nog lastig. Ik merk alleen wel dat ze vormen en combinaties lijkt te herkennen. Eerst had ze veel moeite met de b en de d uit elkaar te houden, maar het trucje van het woord bed met de duimen uitbeelden, lijkt te werken (als ze eraan denkt). Oefening baart echt kunst, daarom zeggen ze natuurlijk dat kinderen 10 minuten per dag moeten lezen. Nu snap ik het!
Herken je het lezen en het daarbij afgeleid zijn van het verhaal? Wat heb jij voor trucje om je kind gefocust op de tekst te houden?
Comments