Wat denk jij bij de woorden Sociale Media Snack? Social Media Snack is een Zwitserse vereniging en houdt zich bezig met, hoe kan het ook anders: Social Media. Ik werd door Social Media Snack uitgenodigd om een avond bij te wonen en die kans greep ik met beide handen aan!
Want hoe tof is het als je weer even met je vakgebied bezig kunt zijn? Gewoon even weer nadenken! Dus ging ik op jacht naar inspiratie, verdieping en nieuwe kennismakingen. Natuurlijk vond ik het wel spannend. Het was toch de eerste keer hier in het Zwitserse.
Op naar Sankt Gallen!
Met goede zin stapte ik afgelopen donderdag de trein in naar het prachtige Sankt Gallen. Dat is hier vandaan een half uurtje rijden (met de auto en met de trein). Wij zijn er al een aantal keer geweest en blijven verliefd op dit mooie plaatsje. Nu was ik er rond half zes (de avond begon om 18:15 uur) en het goot. Beetje jammer. Ik wist ongeveer waar ik moest zijn en wanneer ik de weg kwijt zou raken, kon ik altijd nog mijn mond gebruiken. Uiteindelijk was ik (met wat hulp) op plaats van bestemming en werd ik ontvangen door de Nederlandse Ellen Tenaldi. Fijn. Even acclimatiseren met wat Nederlands om me heen.
Het congres was in de hofkeller, een kelder rondom de kathedraal. Supertof natuurlijk. Er waren zo rond de 30 mensen. Ik heb ze niet geteld, maar het was goed gevuld. Vind het je het gek, er waren ook 2 goede sprekers uitgenodigd.
Reto Konrad, marketingmanager van hotel Einstein Sankt Gallen, vertelde over de geschiedenis van hun Social media kanalen en hoe ze deze kanalen nu inzetten. Waar ze op letten, wie waarvoor verantwoordelijk is en dat de ‘tone of voice’ op alle kanalen gelijk is.
Maar waar ik eigenlijk onwijs nieuwsgierig naar was, was het verhaal van Katrin Schmitt van Schweiz Tourismus, bekend van myswitzerland.com. Ik ben zelf groot fan van deze website. De omvang is namelijk enorm, maar klopt. Echt álles klopt. Hoe dat komt en welk (onwijs interessant) systeem hier achter schuilt, dat vertelde Kate.
Maar ze vertelde ook over de nieuwe campagne Grand Tour of Switserland (zie foto hierboven) die sinds april loopt. Hoe deze campagne is opgezet, wat de mogelijkheden zijn tot delen van content en hoe zij hun lezers goed activeren tot het delen van content door bijvoorbeeld Pinterest en Instagram. Hashtags zijn hierin ontzettend belangrijk. Uiteraard werd ik hierdoor ook enorm geïnspireerd om zelf Zwitserland te ontdekken via deze grand tour (wordt vervolgd!)!
Die avond stonden twee normale mensen voor mijn neus, maar wel met een enorme drive en passie. Wat een fijne leerzame avond. Echt, als ik ooit weer ga werken voor een baas, dan wil ik me weer hier mee bezig houden. Online / Social Media is en blijft mijn passie.
Comments