Door het personeelstekort, stijgende prijzen en een grote vraag vanuit consumenten en andere bedrijven hebben bouwbedrijven te maken met verschillende uitdagingen. Hoe je als ondernemer in de bouw om kan gaan met deze uitdagingen, lees je in deze blog!

 Goede planning

Op dit moment is er een groot tekort aan personeel in de bouw. Daarom is het voor veel ondernemingen in de bouw lastig om klussen aan te nemen. Vaak kunnen deze pas vrij ver in de toekomst uitgevoerd worden. Omdat dit nog even duurt voordat dit gaat gebeuren, is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van projecten en plannen in de toekomst. Zo is de kans op miscommunicatie of het vergeten van een afspraak kleiner. Dit kan zowel door middel van een papieren agenda als door gebruik te maken van online systeem. Het is echter wel belangrijk dat berichten – via mail, telefonisch en via andere media – direct worden geregistreerd. Wanneer dit niet gebeurt en er verschillende personen de klussen noteren, ontstaat er snel chaos.

Betrouwbare leveranciers

Het hebben van goede samenwerkingspartners is essentieel voor het goed uit kunnen voeren van de taken. Wanneer je geen goede materialen hebt of wanneer deze niet op tijd geleverd kunnen worden, loop je vertraging op met de klussen. Daarnaast zorgt dit natuurlijk ook voor ontevredenheid bij klanten. Investeer daarom in een goede relatie met leveranciers. Dit zorgt voor zekerheid en kwaliteit, helemaal wanneer je kiest voor een leverancier met kwalitatief goede producten die uitermate geschikt zijn voor de bouw. Zo heeft Visser & Visser een ruim aanbod aan degelijk materiaal en gereedschap.

Boekhouding: uitbesteden of zelf doen?

De inkomsten en uitgaven moeten natuurlijk geregistreerd worden. Dit kan zelf gedaan worden door middel van verschillende programma’s – zoals bijvoorbeeld Excel. Wanneer je als ondernemer heel druk bent met veel taken is het alleen wel moeilijk om dit secuur te blijven doen. Het kost namelijk veel tijd wanneer dit niet jouw werk is. Daarnaast zijn er verschillende regels als het gaat om belasting en bepaalde betalingen. Wanneer je hier geen kaas van hebt gegeten is het een ontzettend ingewikkelde klus om dit goed te doen. Het is daarom raadzaam om een vaardige boekhouder in de arm te nemen. Er zijn verschillende boekhouders met een specialisatie in mkb’s die werkzaam zijn in de bouw. Door ervaring en kennis over zowel het vakgebied van de bouw als over de financiële kant van het plaatje, is jouw (virtuele) kasboek in goede handen.  

Vinden van personeel

Wanneer je de projecten niet meer alleen zelf uit kan voeren, is het vinden en hebben van personeel nodig. Omdat het momenteel moeilijk is om genoeg personeel te krijgen is het belangrijk om te investeren in een goed netwerk. Zo zou je kunnen informeren bij een ROC in de buurt voor een mogelijke samenwerking. Ook door contacten te onderhouden met andere personen in het vakgebied vergroot je de kans op het vinden van nieuw personeel. Tot slot zijn er ook verschillende online mogelijkheden om nieuw personeel te vinden en te werven. Hiervoor kan bijvoorbeeld een social media kanaal voor ingezet worden.

Show Full Content
Previous Wat kost een zorgverzekering?
Next Boomschors, waar gebruik je het allemaal voor?

Comments

Laat hier je reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close
Close